ISU KITARAN HAID
Harus diingat dan saya ulangi lagi hari ini kaedah rawatan olive house yang saya cuba terapkan ialah merawat punca penyakit. Bukannya merawat penyakit. Jika kita merawat penyakit kemungkinan ia akan datang balik. Ibarat bumbung rumah kita bocor, kita tampal, akan bocor tempat lain pula. Maka solusinya kita tukar bumbung baru.
Isu kitaran haid yang dibahaskan oleh ahli2 parlimen olive.house di group yang mulia ini banyak menyentuh kaedah rawatan tanpa seorangpun menyentuh punca kepada masalah ini.
Sebahagian isu.ni saya dah ulas dalam siri ikhtiar zuriat. Cuma kali ini kita ulangkaji balik.
Secara umumnya terdapat beberapa faktor yang menyebabkan kitaran haid tidak teratur. Antaranya:
1. Hormon tidak stabil
2. Telur tak matang
3. Tiub ada masalah
4. Ketumbuhan samada cyst, fibroid, pholips dan tyrod.
5. Kanser pangkal rahim atau kanser servik
6. Masalah tulang belakang.
Jadi, dalam merawat penyakit haid tidak teratur perlu lihat atau kita perlu tahu puncanya dahulu.. Semua topik ini ada dalam silibus DTT siri 2. Bagi yang dah ikut mungkin boleh faham atau masih tak faham. Yang belum ikut memang tak akan faham lagi.
BAGAIMANA KITARAN HAID SEMPURNA.
Seeloknya kitaran haid yang sempurna ialah mengikut bulan hijrah.
Contohnya mereka yang start period dari 23-30 hb Islam setiap bulan. Ini yg paling sempurna.
Jadi mudah nak kenalpasti waktu subur atau tidak seseorang wanita itu. Maknanya jika period bukan dalam tempoh tersebut dikira kitaran haid tidak sempurna.
Jadi berbalik.kd isu pokok yang dipedebatkan tadi..jika punca penyakit itu dari ketumbuhan maka penawar terbaik ialah set anti tumor atau anti kanser. Begitulah seterusnya...jika punca hormon maka perlu beri set hormon.
Semoga penjelasan ini dapat difahami oleh semua ejen2 dan perawat olive house agar tidak berlaku kesilapan memberi produk dan dos.
#Ustaz Shahidan
Tiada ulasan:
Catat Ulasan